Sygn. akt: KIO 2244/13
WYROK
z dnia 14 października 2013 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Klaudia Szczytowska-Maziarz
Członkowie: Robert Skrzeszewski
Małgorzata Stręciwilk
Protokolant: Cyprian Świś
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 9 października 2013 r. w Warszawie odwołania
wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 19 września 2013 r. przez
wykonawcę Elibron Sp. z o.o., ul. Mikołowska 100A, 40-065 Katowice w postępowaniu
prowadzonym przez Akademię Górniczo-Hutniczą im. Stanisława Staszica w Krakowie,
Al. Mickiewicza 30, 30-059 Kraków
przy udziale wykonawcy Arfido Sp. z o.o., ul. Szkolna 10A, 62-081 Chyby, zgłaszającego
przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego
orzeka:
1. oddala odwołanie,
2. kosztami postępowania obcią a wykonawcę Elibron Sp. z o.o., ul. Mikołowska
100A, 40-065 Katowice i:
2.1. zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę
15 000 zł 00 gr (słownie: piętnaście tysięcy pięćset złotych zero groszy)
uiszczoną przez wykonawcę Elibron Sp. z o.o., ul. Mikołowska 100A,
40-065 Katowice tytułem wpisu od odwołania,
2.2. zasądza od wykonawcy Elibron Sp. z o.o., ul. Mikołowska 100A,
40-065 Katowice na rzecz Akademii Górniczo-Hutniczej im. Stanisława
Staszica w Krakowie, Al. Mickiewicza 30, 30-059 Kraków kwotę
272 zł 20 gr (słownie: dwieście siedemdziesiąt dwa złote dwadzieścia groszy),
stanowiącą koszty postępowania odwoławczego poniesione z tytułu dojazdu
pełnomocników zamawiającego na posiedzenie i rozprawę.
KIO 2244/13
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2013 r. poz. 907) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od
dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Krakowie.
Przewodniczący: ………………………………………
Członkowie: ………………………………………
………………………………………
KIO 2244/13
Uzasadnienie
W postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego na dostawę i monta
systemów zabezpieczenia zbiorów bibliotecznych "RFiD" i "EAS EM" w ramach rozbudowy
i przebudowy Biblioteki Głównej AGH przy al. Mickiewicza 30 w Krakowie (ogłoszenie
zamówieniu ukazało się w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej dnia 18 marca 2013 r.
pod numerem 2013/S 054-088734), prowadzonym przez Akademię Górniczo-Hutniczą
im. Stanisława Staszica w Krakowie (dalej „zamawiający”) wykonawca Elibron Sp. z o.o.
(dalej „odwołujący”) zło ył odwołanie od czynności zamawiającego polegającej na
wykluczeniu odwołującego z postępowania i uznaniu w wyniku tego jego oferty za odrzuconą
oraz polegającej na wyborze oferty najkorzystniejszej z pominięciem oferty odwołującego.
Odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie następujących przepisów ustawy
z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2013 r. poz. 907)
[dalej: „ustawa Pzp”]:
1. art. 22 ust. 1 pkt 2 i art. 26 ust. 2b, poprzez bezzasadne uznanie, e odwołujący nie
posiada wiedzy i doświadczenia umo liwiających nale ytą realizację zamówienia, ani
nie posiada go podmiot udostępniający swoje doświadczenie odwołującemu,
2. art. 24 ust. 2 pkt 4 i art. 89 ust. 1 pkt 5, poprzez bezzasadne uznanie, e odwołujący
nie wykazał spełniania warunków udziału w postępowaniu i podlega wykluczeniu,
a w wyniku tego odrzucenie jego oferty oraz wybór oferty jako oferty
najkorzystniejszej, oferty zło onej przez wykonawcę ARFIDO Sp. z o.o.
Odwołującego wniósł o:
1. uchylenie czynności wyboru oferty najkorzystniejszej,
2. uchylenie czynności wykluczenia odwołującego,
3. uchylenie czynności odrzucenia oferty odwołującego,
4. nakazanie zamawiającemu powtórzenia czynności badania i oceny ofert zło onych
w postępowaniu,
5. dokonania ponownego wyboru oferty najkorzystniejszej na warunkach przewidzianych
w ustawie Pzp oraz w Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia (dalej; „SIWZ”),
6. zasądzenie od zamawiającego na rzecz odwołującego się kosztów postępowania,
zgodnie z wykazem kosztów, który zostanie przedstawiony na rozprawie.
Odnośnie do naruszenia przepisów art. 22 ust. 1 pkt 2, art. 24 ust. 2 pkt 4, art. 26
ust. 2b i art. 89 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp odwołujący wskazał, e zgodnie z art. 22 ust. 1 pkt 2
ustawy Pzpo udzielenie zamówienia mogą się ubiegać wykonawcy, którzy spełniają warunki
KIO 2244/13
dotyczące m.in. posiadania wiedzy i doświadczenia, przy czym ustawodawca dopuszcza
mo liwość korzystania z wiedzy i doświadczenia innych podmiotów. Odwołujący podał, e
w toku postępowania zło ył szereg dokumentów potwierdzających, e niezbędna wiedza
i doświadczenie zostaną mu udostępnione przez koncern 3M, będący jednym z liderów
e koncern 3M w bran y systemów zabezpieczania zbiorów bibliotecznych. Oświadczył,
składa się z bardzo wielu spółek powiązanych ze sobą organizacyjnie, kapitałowo i osobowo,
do grupy tej nale ą zarówno 3M United Kingdom PLC (dalej: „3M UK”), jak i 3M Poland
sp. z o.o. (dalej: „3M Poland”). Stwierdził, e w praktyce pracownicy z ró nych spółek 3M
realizują wspólne zadania, wspierając się nawzajem wiedzą i doświadczeniem, nabywając
doświadczenie bardziej globalnie, a nie tylko przez spółkę, która formalnie wystawia fakturę
za dane zlecenie, nadto, niezale nie od powiązań biznesowych, relacja stron opiera się
o dwustronną, stałą umowę o współpracy.
Odwołujący wskazał, e w oparciu o opisane powiązania 3M UK udostępnił 3M
Poland niezbędną wiedzę i doświadczenie w szczególności, w zakresie prac wykonanych na
Uniwersytecie Sterling jeszcze przed zło eniem oferty w toku niniejszego postępowania
o udzielenie zamówienia publicznego, wyra ając jednocześnie zgodę na dalsze
udostępnianie tej wiedzy i doświadczenia. Podał, e 3M UK aktualność i prawdziwość
e ww. twierdzeń potwierdził w oświadczeniu z dnia 14.08.2013 r., a ponadto wskazał,
udostępnione zasoby pozostają w dyspozycji 3M Poland w celu realizacji zamówienia
nr KC-zp.272-169/13 mogą zostać wykorzystane przez 3M Poland (a za jego pośrednictwem
przez Wykonawcę - Elibron Sp. z o.o.) w trakcie realizacji zamówienia, w zale ności od
potrzeb wykonawcy, w formie przez niego wymaganej i koniecznej do nale ytego wykonania
zamówienia, w szczególności poprzez doradztwo, konsultacje, udostępnienie know-how,
bądź w innej formie, którą 3M Poland uzna za niezbędną i konieczną w celu realizacji
zamówienia.
W ocenie odwołującego zamawiający nie powinien mieć adnych wątpliwości co do
tego, e wiedza i doświadczenie nabyte przez pracowników korporacji 3M podczas realizacji
umowy z Uniwersytetem Sterling są dostępne dla pracowników odwołującego, a współpraca
stron będzie ścisła.
Zdaniem odwołującego posiada on (za pośrednictwem 3M) nie tylko niezbędną
wiedzę i doświadczenie, ale te w sposób nale yty fakt ten wykazał przedstawiając:
1. referencje z Uniwersytetu Sterling potwierdzające wykonanie umowy w 2010 r.,
jej wartość na poziomie ponad 150.000 £ (czyli jednocześnie ponad 500 tys. zł)
oraz zadowolenie z realizacji, pracy sprzętu i wsparcia ekspertów,
2. zobowiązanie 3M Poland z dnia 18.03.2013 r. wraz z uzupełnieniem,
3. oświadczenie 3M UK z dnia 11.04.2012 r.,
4. oświadczenie 3M UK z dnia 14.08.2013 r.,
KIO 2244/13
5. oświadczenie 3M UK z dnia 19.09.2013 r.,
6. odpis z rejestru handlowego dla 3M UK,
7. odpis z rejestru przedsiębiorców KRS dla 3M Poland,
8. listę podmiotów grupy kapitałowej 3M 2013 Raport zrównowa onego rozwoju
(3M).
Odwołał się do stanowiska KIO wyra onego w wyroku z dnia 05.08.2013r. (str. 20-22),
wydanego wcześniej w niniejszym postępowaniu, zgodnie z którym uznanie przez
zamawiającego podczas oceny ofert dokumentów zło onych przez Elibron Sp. z o.o. na
potwierdzenie doświadczenia udostępnionego 3M Poland nie było bezpodstawne, a jedynie
przedwczesne, z uwagi na fakt, i w tamtym momencie zamawiający nie dysponował
dokumentem zło onym podczas rozprawy (oświadczeniem 3M UK). Podał, e
w uzasadnieniu wyroku wyraźnie wskazano, i „powy sze oświadczenie w połączeniu ze
zło onym zobowiązaniem 3M Poland dla przystępującego oraz przy zało eniu e 3M UK i 3M
Poland to podmioty z tej samej grupy kapitałowej, między którymi istnieje przepływ osób,
wiedzy i doświadczenia mogłoby pozwolić zamawiającemu na ustalenie, e wykazano
spełnienie warunku udziału w postępowaniu."
Tym samym – w ocenie odwołującego - KIO wyraźnie wskazała, i kluczowe znaczenie
winno mieć wykazanie powiązania pomiędzy 3M UK a 3M Poland, co te odwołujący uczynił.
Odwołujący stwierdził, e nie jest prawdą - jak zamawiający wskazał w uzasadnieniu
czynności wykluczenia odwołującego - e w odpowiedzi na wezwanie z dnia 23.08.2013 r.
odwołujący dostarczył tylko listę podmiotów grupy kapitałowej 3M, poniewa dostarczone
zostało tak e dodatkowo oświadczenie 3M UK wyraźnie odnoszące się do niniejszego
postępowania o udzielenie zamówienia publicznego (podany został znak sprawy: KC-zp.272-
169/13) i potwierdzające w związku z tym mo liwość udostępnienia tej wiedzy partnerom
biznesowym - czyli właśnie Elibron sp. z o.o. Odwołujący wyjaśnił, e oświadczenie wyraźnie
wymienia sposób udostępniania wiedzy i doświadczenia w toku realizacji zamówienia -
poprzez doradztwo, konsultacje, udostępnienie know-how i innych niezbędnych formach, co
oznacza, e nie ma ryzyka, e udostępnienie ww. zasobów mogłoby mieć charakter fikcyjny -
sposób wsparcia w trakcie realizacji umowy został precyzyjnie opisany.
W ocenie odwołującego rzeczywista mo liwość korzystania z wiedzy i doświadczenia
pracowników korporacji 3M (obu spółek) została wykazana nale ycie i w sposób nie budzący
wątpliwości.
Zdaniem odwołującego nie jest te słuszne twierdzenie zamawiającego, i
oświadczenie o udostępnieniu zasobów ma rodzić więź zobowiązaniową wyłącznie
e nie jest dopuszczalne bezpośrednio między podmiotem trzecim a wykonawcą,
powoływanie się na doświadczenie „podmiotu czwartego", poniewa zart. 26 ust. 2b ustawy
KIO 2244/13
Pzp wynika wprost, e wykonawca mo e polegać na wiedzy i doświadczeniu, (...) innych
podmiotów, niezale nie od charakteru prawnego łączących go z nimi stosunków, co oznacza,
e nie ma ograniczenia do bezpośrednich relacji - charakter prawny stosunków mo e być
dowolny.
Za najwa niejsze odwołujący uznał to, aby wykonawca wykazał, i będzie
rzeczywiście dysponował tymi zasobami, co odwołujący uczynił.
Na podstawie dopuszczonych przez skład orzekający Izby, wskazanych poni ej
dowodów oraz odwołania z dnia 19 września 2013 r., odpowiedzi zamawiającego z dnia
8 października 2013 r. na to odwołanie, pisma przystępującego z dnia
9 października 2013 r., a oraz tak e stanowisk stron przystępującego
zaprezentowanych w toku rozprawy skład orzekający Izby ustalił i zwa ył, co
następuje.
Skład orzekający Izby ustalił, e odwołującemu przysługiwało prawo do wniesienia
odwołania, poniewa wypełniono materialnoprawną przesłankę interesu w uzyskaniu
zamówienia, określoną w art. 179 ust. 1 ustawy Pzp, kwalifikowaną mo liwością poniesienia
szkody przez odwołującego.
Skład orzekający Izby ustalił bowiem, i odwołujący zło ył w przedmiotowym
postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego ofertę z drugą w rankingu ceną, co
biorąc pod uwagę fakt, e cenie zamawiający przypisał 100%, zaś oferta wykonawcy, który
zaoferował cenę najni szą została odrzucona, a zarzuty odwołania zmierzają do
uniewa nienia czynności zamawiającego polegającej na odrzuceniu oferty odwołującego (w
następstwie wykluczenia) oznacza, e uwzględnienie odwołania doprowadziłoby do
uniewa nienia czynności wyboru oferty najkorzystniejszej innego wykonawcy
(przystępującego) i nakazania zamawiającemu powtórzenia czynności badania i oceny ofert
z uwzględnieniem oferty odwołującego, co dałoby mu szansę na uzyskanie przedmiotowego
zamówienia.
Izba dopuściła w niniejszej sprawie następujące dowody z dokumentacji
przedmiotowego postępowania o udzielenie zamówienie publicznego, przedło onej Izbie
przez zamawiającego w kopii potwierdzonej za zgodność z oryginałem:
1. Specyfikacji istotnych warunków zamówienia (dalej „SIWZ”).
2. Oferty odwołującego.
KIO 2244/13
3. Wezwania skierowanego na podstawie art. 26 ust. 3 ustawy Pzp przez
zamawiającego do odwołującego z dnia 4 lipca 2013 r.
4. Odpowiedzi odwołującego z dnia 5 lipca 2013 r. na wezwanie zamawiającego z dnia
4 lipca 2013 r.
5. Wezwania skierowanego na podstawie art. 26 ust. 3 ustawy Pzp przez
zamawiającego do odwołującego z dnia 23 sierpnia 2013 r.
6. Odpowiedzi odwołującego z dnia 28 sierpnia 2013 r. na wezwanie zamawiającego
z dnia 23 sierpnia 2013 r.
7. Zeznań świadka – Piotra Kornackiego.
8. Ogłoszenia o wyborze oferty po powtórzeniu czynności badania i oceny ofert z dnia
9 września 2013 r.
9. Akt sprawy postępowania odwoławczego o sygn. akt KIO 1417/13 oraz o sygn. akt
KIO 1667/13.
Zarzuty bezzasadnego uznania, e:
1. odwołujący nie posiada wiedzy i doświadczenia umo liwiających nale ytą realizację
zamówienia oraz nie posiada go podmiot udostępniający swoje doświadczenie
odwołującemu,
2. odwołujący nie wykazał spełniania warunków udziału w postępowaniu
i podlega wykluczeniu, a w wyniku tego zarzut bezzasadnego odrzucenia jego oferty
oraz wyboru oferty jako oferty najkorzystniejszej, oferty zło onej przez wykonawcę
ARFIDO Sp. z o.o.
nie zasługują na uwzględnienie.
Odwołujący w „Wykazie zrealizowanych dostaw” (str. 21 oferty) wskazał dwie
dostawy. Jednak – co było bezsporne – adna z nich nie została wykonana przez
Zatem uznanie spełnienia przez odwołującego warunku udziału odwołującego.
w przedmiotowym postępowaniu w zakresie wiedzy i doświadczenia w oparciu o jego własny
zasób nie było mo liwe.
Równie podmiot, który udostępniał odwołującemu wiedzę i doświadczenie,
adnej z dwóch dostaw wskazanych w „Wykazie tj. 3M Poland Sp. z o.o. nie wykonał
zrealizowanych dostaw”. Dostawa z poz. 2 nie była w ogóle przez zamawiającego
kwestionowana i nie stanowi przedmiotu rozstrzygnięcia Izby. Co do dostawy z poz. 1 to po
KIO 2244/13
rozprawie z dnia 2 sierpnia 2013 r. w sprawie o sygn. akt KIO 1776/13 wiadome
zamawiającemu oraz bezsporne było tak e to, e dostawa z poz. 1, tj. dostawa i monta
systemów EM i RFID do zabezpieczania zbiorów bibliotecznych wykonana na rzecz
University of Stirling, która początkowo była przez zamawiającego przypisana jako wykonana
przez 3M Poland Sp. z o.o. została wykonana przez 3M UK.
Powodem wykluczenia odwołującego z udziału w przedmiotowym postępowaniu
o udzielenie zamówienia publicznego, a w konsekwencji odrzucenia zło onej przez
odwołującego oferty był fakt, e podmiot, który udostępnił odwołującemu zasób wiedzy
i doświadczenia, tj. 3M Poland Sp. z o.o. sam był podmiotem, któremu kolejny, inny podmiot,
tj. 3M United Kingdom PLC udostępnił ten zasób. W Ogłoszeniu o wyborze oferty z dnia
9 września 2013 r. zamawiający wskazał: „Oświadczenie o udostępnieniu zasobów ma rodzić
więź zobowiązaniową bezpośrednio między podmiotem trzecim a wykonawcą, który ma
korzystać z udostępnionych zasobów na etapie wykonywania umowy. Uprawnienia
Wykonawcy do skorzystania z zasobów innego podmiotu w celu wykazania wiedzy
i doświadczenia wynika jednoznacznie z treści Pzp. Nie mo na tego jednak w adnym
przypadku rozumieć w ten sposób, e podmiot trzeci mo e się powoływać
i „oferować” doświadczenie nie własne, lecz jeszcze innego podmiotu – „czwartego. (…).
W związku z powy szym Zamawiający nie mo e uznać, i podmiot – 3M Poland Sp. z o.o.
posiada doświadczenie, które zobowiązuje się oddać Wykonawcy, poniewa sam nie
realizował dostawy wskazanej w wykazie.”
Skład orzekający Izby uznał decyzję zamawiającego o wykluczeniu odwołującego,
a w konsekwencji odrzucenia zło onej przez odwołującego oferty za prawidłową.
Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy Pzp o udzielenie zamówienia mogą ubiegać się
wykonawcy, którzy spełniają warunki dotyczące m.in. wiedzy i doświadczenia, zaś zgodnie
z art. 22 ust. 4 ustawy Pzp opis sposobu dokonywania oceny spełniania tych warunków
powinien być związany z przedmiotem zamówienia oraz proporcjonalny do przedmiotu
zamówienia. Oznacza to, e odpowiadający skonkretyzowanemu w odniesieniu do danego
przedmiotu zamówienia opisowi zasób wiedzy i doświadczenia danego wykonawcy jest
warunkiem sine qua non udziału w postępowaniu w celu uzyskania zamówienia publicznego.
Odstępstwem od zasady, e własna wiedza i doświadczenia danego wykonawcy
stanowi „przepustkę” do pozyskania zamówienia jest, wprowadzony nowelizacją ustawy
Prawo zamówień publicznych z 5 listopada 2009 r., przepis art. 26 ust. 2b ustawy,
zgodnie z którym wykonawca mo e polegać m.in. na wiedzy i doświadczeniu innych
podmiotów, niezale nie od charakteru prawnego łączących danego wykonawcę z tymi
podmiotami stosunków.
KIO 2244/13
W ocenie składu orzekającego Izby przepis art. 26 ust. 2b ustawy Pzp stanowi
ustawowo przewidziane odstępstwo od wynikającej z przepisu art. 22 ust. 1 ustawy Pzp
zasady, i weryfikacja spełniania warunków podmiotowych udziału w postępowaniu odbywa
się w odniesieniu do wykonawcy. Art. 26 ust. 2b ustawy Pzp wprowadził wyłom w tej
zasadzie, wskazując na mo liwość powoływania się przez wykonawcę na zasoby innych
podmiotów. Zdaniem Izby dalsze odstępstwa od zasady wyra onej w art. 22 ust. 1 ustawy
Pzp polegające na dopuszczeniu do ubiegania się o zamówienie wykonawcy, który nie ma
ani własnego zasobu wiedzy i doświadczenia, ani nawet nie mo e polegać na własnym
potencjale wiedzy i doświadczenia innego wykonawcy (podmiotu trzeciego), są
niedopuszczalne. Niedopuszczalne jest zdaniem Izby dalsze stopniowanie w powoływaniu
się na zasoby kolejnych podmiotów, niezwiązanych z wykonawcą poprzez przekazanie mu
bezpośrednio określonego zasobu. Art. 26 ust. 2b ustawy Pzp jako wyjątek od zasady
powinien być interferowany ściśle. Skoro wynika z niego, e wykonawca jedynie wyjątkowo
dla wykazania spełniania warunku podmiotowego mo e powoływać się na potencjał podmiotu
trzeciego, to tylko ten potencjał przekazany przez podmiot trzeci bezpośrednio wykonawcy
ubiegającemu się o zamówienie mo e być wykorzystany dla oceny spełniania warunków
udziału w postępowaniu przez wykonawcę.
Za niedopuszczeniem mo liwości polegania przez danego wykonawcę na zasobie
wiedzy i doświadczenie czwartego i ka dego kolejnego podmiotu, które nie przekazały
bezpośrednio wykonawcy swojego potencjału, przemawia nadto ochrona równego
traktowania wykonawców w postępowaniu i uczciwej konkurencji, dla której zagro eniem jest
niepo ądane zjawisko tzw. handlu referencjami, handlu - któremu wielość podmiotów
(„pośredników”) niewątpliwie mogłaby sprzyjać.
W ocenie składu orzekającego Izby nie zagra a to jednocześnie celowi, który
przyświecał wprowadzeniu przepisu art. 26 ust. 2b ustawy Pzp, tj. poszerzeniu konkurencji
w zamówieniach publicznych, poniewa art. 26 ust. 2b w adnym razie nie ogranicza danego
wykonawcy co do liczby podmiotów, na zasobach których wykonawca mo e polegać
(ustawodawca posłu ył się liczbą mnogą - wykonawca mo e polegać na wiedzy
i doświadczenia innych, a nie innego podmiotu).
Nadto zwraca uwagę fakt, e kilkuletnia praktyka (od wprowadzenia art. 26
ust. 2b ustawy Pzp w 2009 roku) potwierdza, e mo liwość sięgania po wiedzę
i doświadczenie owego innego - trzeciego/trzecich podmiotów (u ywanym synonimem
pojęcia „inny podmiot” jest pojęcie „podmiot trzeci”) jest powszechnie wykorzystywana
i wystarczająca.
KIO 2244/13
Z tego względu skład orzekający Izby uznał, e zarzuty odwołania nie zasługują na
uwzględnienie i odwołanie oddalił.
Niezale nie od powy szego i abstrahując od treści załączonego do odwołania
oświadczenia podmiotu 3M UK z dnia 16 września 2013 r. (podpisanego
19 września 2013 r.) skład orzekający Izby stanął na stanowisku, e oświadczenie to nie
mo e stanowić podstawy oceny spełniania warunków udziału w postępowaniu przez
odwołującego.
Oświadczenie z dnia 16 września 2013 r. zostało zło one dopiero w toku
postępowania odwoławczego, a nie na wezwanie zamawiającego do uzupełnienia
dokumentów. Tym samym nie mo e ono mieć znaczenia dla podjęcia czynności przez
zamawiającego wykluczenia odwołującego z postępowania.
Oświadczenie to w istocie swojej stanowi nowe zobowiązanie do udostępnienia
potencjału wiedzy i doświadczenia przez 3M UK bezpośrednio odwołującemu i jako takie
mogłoby być oceniane jako prawidłowe. Oświadczenie to jednak nie zostało zło one
zamawiającemu w toku czynności badania i oceny ofert, w szczególności na wezwanie do
uzupełniania dokumentów w trybie art. 26 ust. 3 ustawy Pzp.
Tym samym nale y uznać, e na moment podjęcia czynności wykluczenia
odwołującego z postępowania o zamówienie publiczne wykonawca nie udowodnił
zamawiającemu, e spełnia warunek wiedzy i doświadczenia.
Odwoływanie się w treści wskazanego oświadczenia do wcześniejszych czynności
i oświadczeń składanych przez odwołującego zamawiającemu dla uwiarygodnienia
dysponowania potencjałem 3M UK jest tylko pozorne. Treść przedło onego w toku
postępowania odwoławczego oświadczenia bezsprzecznie wskazuje, e dopiero we
wskazanej dacie, w której oświadczenie to podpisano, nastąpiło formalne przekazanie
określonego potencjału przez podmiot trzeci - 3M UK bezpośrednio odwołującemu. Składane
na wcześniejszym etapie postępowania o zamówienie publiczne przez odwołującego
dokumenty nie potwierdzały w adnym przypadku przekazania wiedzy i doświadczenia przez
3M UK bezpośrednio odwołującemu.
KIO 2244/13
O kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku sprawy na podstawie
art. 192 ust. 9 i 10 ustawy Pzp oraz stosownie do postanowień § 3 rozporządzenia Prezesa
Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od
odwołania oraz rodzaju kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania
(Dz. U. Nr 41, poz. 238).
Przewodniczący: ………………………………………
Członkowie: ………………………………………
………………………………………
KIO 2244/13