Sygn. akt: KIO 2391/23, Sygn. akt: KIO 2397/23
POSTANOWIENIE
z dnia 25 sierpnia 2023 roku
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:
Przewodniczący: Katarzyna Poprawa
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym bez udziału stron w dniu 25 sierpnia 2023 roku
w Warszawie, odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
w dniu 11 sierpnia 2023 roku przez:
1. Mota-Engil Central Europe Spółka Akcyjna z siedziba w Krakowie ul. Opolska 110, 31-323 Kraków (sygn. akt: KIO 2391/23),
2.STRABAG Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Pruszkowie,
ul. Parzniewska 10, 05-800 Pruszków (sygn. akt: KIO 2397/23)
w postępowaniu prowadzonym przez Skarb Państwa - Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad, ul. Wronia 53, 00-874 Warszawa
przy udziale wykonawców:
A)Budimex Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie zgłaszającego przystąpienie
do postępowania odwoławczego o sygn. akt: KIO 2391/23 oraz KIO 2397/23
po stronie Odwołującego,
B)PORR Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego o sygn. akt: KIO 2391/23 oraz KIO 2397/23 po stronie Odwołującego,
C)Mota-Engil Central Europe Spółka Akcyjna z siedziba w Krakowie zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego o sygn. akt: KIO 2397/23 po stronie Odwołującego
postanawia:
1. umarza oba postępowania odwoławcze,
2.nakazuje zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
wykonawcy: Mota-Engil Central Europe Spółka Akcyjna z siedzibą w Krakowie
ul. Opolska 110, 31-323 Kraków (sygn. akt: KIO 2391/23) kwoty 18 000 zł 00 gr (słownie: osiemnaście tysięcy złotych zero groszy), stanowiącej 90 % kwoty uiszczonego wpisu,
3. nakazuje zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz wykonawcy: STRABAG Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą
w Pruszkowie, ul. Parzniewska 10, 05-800 Pruszków (sygn. akt: KIO 2397/23) kwoty
18 000 zł 00 gr (słownie: osiemnaście tysięcy złotych zero groszy), stanowiącej 90 % kwoty uiszczonego wpisu
Stosownie do art. 579 ust. 1 i 580 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1710 ze zm.) na niniejsze postanowienie
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący: .……………..………..……
Sygn. akt: KIO 2391/23, Sygn. akt: KIO 2397/23
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający – Skarb Państwa – Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad – prowadzi postępowanie w sprawie udzielenia zamówienia publicznego na zadanie inwestycyjne pod nazwą: „Projekt i budowa drogi ekspresowej S19 na odcinku: węzeł Sokółka Północ (bez węzła) – węzeł Czarna Białostocka (z węzłem)”, Nr referencyjny: O.BI.D-3.2410.1.2023, zwane dalej jako „Postępowanie".
Postępowanie prowadzone jest w trybie przetargu nieograniczonego, na podstawie ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1710 ze zm.) zwanej dalej jako „Pzp” lub „ustawa”. Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej pod numerem 2023/S 127-404447 z dnia 5 lipca 2023 roku.
W dniu 11 sierpnia 2023 roku do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej zostało wniesione odwołanie przez wykonawcę Mota-Engil Central Europe S.A. z siedzibą
w Krakowie, zwanego dalej „Odwołującym Mota-Engil ”, sprawa o sygn. akt: KIO 2391/23.
Odwołujący Mota-Engil zarzucił Zamawiającemu naruszenie art. 137 ust. 6 Pzp, poprzez zaniechanie przedłużenia terminu składania ofert o czas niezbędny na zapoznanie się przez wykonawców ze zmianą SWZ i przygotowanie oferty, mimo iż odpowiedzi
na pytania wykonawców oraz konsekwentne zmiany w treści SWZ dokonane przez Zamawiającego w dniu 3 sierpnia 2023 r. (zmiany nr 32 - 42), są istotne dla sporządzenia oferty i wymagają od wykonawców dodatkowego czasu, niezbędnego na zapoznanie
się ze zmianą SWZ i przygotowanie oferty, który to niezbędny czas wykracza poza zmieniony przez Zamawiającego termin składania ofert – 21 sierpnia 2023 roku.
Wobec powyższego Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu przedłużenia terminu składania ofert do dnia przypadającego nie wcześniej niż 4 września 2023 r. oraz nakazanie odpowiedniej zmiany ogłoszenia o zamówieniu
oraz zmiany specyfikacji warunków zamówienia, odzwierciedlających nowy termin składania ofert.
W dniu 12 sierpnia 2023 roku Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej zostało wniesione odwołanie przez wykonawcę STRABAG Sp. z o.o. z siedzibą w Pruszkowie, zwanego dalej „Odwołującym Strabag”, sprawa o sygn. akt: KIO 2397/23.
Odwołujący Strabag zarzucił Zamawiającemu naruszenie art. 137 ust. 6 i art. 131 ust. 1
w zw. z art. 16 Pzp poprzez wyznaczenie zbyt krótkiego terminu składania ofert, nieodpowiedniego do specyfiki zamówienia oraz niewystarczającego do ich przygotowania
i wprowadzenia niezbędnych zmian do ofert, wprowadzonych przez Zamawiającego
w dniu 03 sierpnia 2023r.
Odwołujący Strabag wniósł o uwzględnienie odwołania w całości oraz nakazanie Zamawiającemu:
- wydłużenia terminu składania ofert z uwzględnieniem czasu niezbędnego
na wprowadzenie zmian w ofertach wynikających z wyjaśnień udzielonych przez Zamawiającego w dn. 3 sierpnia 2023 r., powodujących zmianę SWZ i do przygotowania rzetelnej oferty, tj. wyznaczenie terminu składania ofert najwcześniej na dzień
6 września 2023 r.
- ewentualnie w przypadku rozpatrywania odwołania po dacie składania ofert - unieważnienia postępowania na podstawie art. 255 pkt 6 Pzp jako obarczonego niemożliwą do usunięcia wadą.
W dniu 19 sierpnia 2023 roku do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej wpłynęło oświadczenie Odwołującego Strabag o cofnięciu odwołania w sprawie KIO 2397/23, a w dniu
21 sierpnia 2023 roku oświadczenie Odwołującego Mota-Engil o cofnięciu odwołania (datowane na 18 sierpnia 2023r.)
Izba stwierdziła, że oba oświadczenia o wycofaniu odwołania zostały podpisane przez osobę uprawnioną do reprezentowania każdego z Odwołujących, zatem odwołania zostały skutecznie wycofane przed otwarciem rozprawy i w oparciu o art. 520 ust. 1 i art. 568 pkt 1 ustawy Prawo zamówień publicznych, Izba postanowiła o umorzeniu obu postępowań odwoławczych.
Zgodnie z art. 520 ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych odwołujący może cofnąć odwołanie do czasu zamknięcia rozprawy. Art. 568 pkt 1 ustawy Prawo zamówień publicznych stanowi, że w przypadku cofnięcia odwołania Izba umarza postępowanie odwoławcze w formie postanowienia.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 557 i art. 575 ustawy z dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych oraz § 2 ust. 2 pkt 1),
§ 9 ust. 1 pkt 3 lit. a rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r.
w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz.U. z 2020 r. poz. 2437).
Zgodnie z dyspozycją art. 557 ustawy Prawo zamówień publicznych w wyroku
oraz w postanowieniu kończącym postępowanie odwoławcze Izba rozstrzyga o kosztach postępowania odwoławczego. Zgodnie z art. 575 ustawy Prawo zamówień publicznych strony oraz uczestnik postępowania odwoławczego wnoszący sprzeciw ponoszą koszty postępowania odwoławczego stosownie do jego wyniku.
Zgodnie z § 9 ust. 1 pkt 3 lit. a ww. rozporządzenia, w przypadku umorzenia postępowania odwoławczego przez Izbę w całości na skutek cofnięcia odwołania najpóźniej w dniu poprzedzającym dzień, na który został wyznaczony termin rozprawy lub posiedzenia
z udziałem stron lub uczestników postępowania odwoławczego – odwołującemu zwraca
się 90% wpisu; w takim przypadku Izba orzeka o dokonaniu zwrotu odwołującemu
z rachunku Urzędu Zamówień Publicznych kwoty uiszczonej tytułem wpisu, w wysokości stanowiącej 90% jego wartości. Tym samym Izba postanowiła o zwróceniu 90% każdego wpisu w wysokości 18 000 zł 00 gr. Odwołującemu Mota-Engil oraz Odwołującemu Strabag.
Przewodniczący: ………………..………….…